Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών

Ημερομηνία: 
Παρασκευή 01 Απρ 2016

Αγαπητοί Συνάδελφοι,

Σας ενημερώνουμε ότι το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών», του Επιχειρησιακού προγράμματος «Εκπαίδευση και δια βίου μάθηση 2007 - 2013» που χρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους, ολοκληρώθηκε στο τέλος του 2015.

Το έργο αποτέλεσε μέρος του προγράμματος (οριζόντιας δράσης) «Κεντρικό Μητρώο Ελληνικών Ακαδημαϊκών Μαθημάτων», το οποίο υποστηρίχθηκε από το Ακαδημαϊκό Διαδίκτυο (GUnet) και στο οποίο συμμετείχαν τα περισσότερα ΑΕΙ/ ΤΕΙ της χώρας με στόχο την ανάπτυξη ψηφιακών Ανοικτών Μαθημάτων (ΑΜ), αντίστοιχων των μαθημάτων των προγραμμάτων σπουδών. Με τον όρο «Ανοικτό Μάθημα» εννοείται η χωρίς περιορισμούς πρόσβαση στο εκπαιδευτικό υλικό (όπου δεν εγείρονται ζητήματα πνευματικών δικαιωμάτων), τόσο από τους φοιτητές και το ακαδημαϊκό προσωπικό όσο και από το ευρύτερο κοινό.

Συγκεκριμένα στο πλαίσιο του έργου «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών», με Ιδρυματικό και Επιστημονικό Υπεύθυνο τον καθηγητή κ. Θεόδωρο Τσιλιγκιρίδη, υλοποιήθηκαν σαράντα (40) Ανοικτά Μαθήματα (ΑΜ) του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών, εκ των οποίων (33) μαθήματα Τύπου Α- (ολόκληρη η ύλη σε προσβάσιμες παρουσιάσεις)  και επτά (7) Τύπου Α+ (τουλάχιστον 80% της ύλης σε βιντεοδιαλέξεις).

Η πρόσβαση στα διαθέσιμα ΑΜ μπορεί να γίνει μέσα από την:

·        Πλατφόρμα Open eClass του ιδρύματος

·        Εθνική Πύλη Αναζήτησης Ανοικτών Μαθημάτων

Η ομάδα του έργου θέλει να ευχαριστήσει τις Πρυτανικές αρχές, τα μέλη ΔΕΠ, ΕΔΙΠ, ΕΤΕΠ καθώς και τα λοιπά μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας του ΓΠΑ που συνέβαλαν με τη συνεργασία τους στην υλοποίηση αυτού του καινοτόμου και φιλόδοξου έργου που το Πανεπιστήμιό μας έχει μεγάλη ανάγκη, ειδικότερα όσον αφορά στον εμπλουτισμό του μαθησιακού υλικού, της αποδοχής των νέων διδακτικών μεθόδων και εργαλείων, καθώς και της Διαδικτυακής παρουσίας του στον σημερινό κόσμο της ανοικτής και ελεύθερης πρόσβασης. Επίσης, θέλει να ευχαριστήσει όσους με τη διαφορετική άποψή τους συνέβαλαν στην έναρξη ενός γόνιμου διαλόγου σχετικά με την Ιδρυματική Πολιτική του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών σε θέματα ηλεκτρονικής μάθησης.

Αξίζει να αναφερθεί ότι σε διεθνές επίπεδο, η προσφορά ελεύθερου ψηφιακού εκπαιδευτικού περιεχομένου υψηλής ποιότητας, προσβάσιμου μέσω του Διαδικτύου, έχει οδηγήσει στη δημιουργία νέων πεδίων συνεργασίας, με χαρακτηριστικά παραδείγματα το OpenCourseWare Consortium και τα Massive Open Online Courses (MOOCs). Στα πλαίσια αυτά το Κεντρικό Μητρώο Ελληνικών Ανοικτών Μαθημάτων βραβεύτηκε από τον διεθνή οργανισμό Open Education Consortium και έλαβε το βραβείο “2016 Open Education Award for Excellence” στην κατηγορία “Δημιουργικά και Καινοτόμα Προγραμμάτα (Creative and Innovative Projects)”.

Τέλος, σε επίπεδο Ιδρύματος, κρίνεται σκόπιμο να τονιστεί η αναγκαιότητα ύπαρξης παρόμοιων δράσεων προκειμένου να αξιοποιηθούν τα αποτελέσματα του έργου, η τεχνογνωσία που αποκτήθηκε, καθώς και ο εγκατεστημένος εξοπλισμός. Είναι πεποίθησή μας ότι η αναγκαιότητα υπέρβασης των εξελίξεων στην ανοικτή πρόσβαση και στην ηλεκτρονική μάθηση είναι αυτή που θα καθορίσει σε μεγάλο βαθμό τη συνέχιση ανάλογων προγραμμάτων τα οποία συμβάλλουν στη διάχυση της γνώσης, αίρουν τους γεωγραφικούς περιορισμούς στη μάθηση, ενισχύουν το δημόσιο χαρακτήρα του Πανεπιστημίου και αυξάνουν την προστιθέμενη αξία του Ιδρύματος.  Και σε αυτή την προσπάθεια θα είμαστε συμπαραστάτες.

Επισυνάπτεται το πλήρες κείμενο και ο αναλυτικός πίνακας με τα διαθέσιμα μαθήματα.

Με εκτίμηση              

Θεόδωρος Τσιλιγκιρίδης

Καθηγητής Πληροφορικής, ΓΠΑ

Ιδρυματικός, Επιστημονικός Υπεύθυνος του Έργου